Kultura organizacyjna - co dalej?

Kultura organizacyjna - co dalej?

Kultura organizacyjna - co dalej?
autorem artykułu jest Karolina Lipińska

FunkcjonujÄ…ca w organizacji kultura wymaga sposobów postÄ™powania, które bÄ™dÄ… jÄ… podtrzymywać, poddajÄ…c wszystkich pracowników podobnym doÅ›wiadczeniom. Odnotowano wiele przykÅ‚adów, w których sposób postÄ™powania z ludźmi w organizacji umacnia jej kulturÄ™. Proces doboru pracowników, ocena ich efektywnoÅ›ci, sposób nagradzania powodujÄ…, że ci, których siÄ™ zatrudnia, pasujÄ… do kultury organizacji. Nagradza siÄ™ tych, którzy podtrzymujÄ… kulturÄ™, a karze lub nawet zwalnia tych, którzy jÄ… kwestionujÄ…. Zgodnie z badaniami S.P. Robbins’a, w podtrzymywaniu kultury organizacyjnej szczególnÄ… rolÄ™ odgrywajÄ…:
sposoby doboru pracowników – w celu skutecznego wykonywania zadaÅ„ organizacji potencjalni pracownicy muszÄ… dysponować odpowiedniÄ… wiedzÄ…, umiejÄ™tnoÅ›ciami i zdolnoÅ›ciami. Wybrane osoby muszÄ… „pasować” do kultury organizacji. Proces doboru przebiega przy tym w dwóch kierunkach, umożliwiajÄ…c zarówno pracodawcy, jak i kandydatowi wycofanie siÄ™ przed zawarciem zwiÄ…zku.
dziaÅ‚anie naczelnego kierownictwa – postÄ™powanie menadżerów ustanawia normy, które przenikajÄ… na niższe szczeble organizacji. PostÄ™powanie to przejawia siÄ™ w tym, co menadżerowie mówiÄ…, w jaki sposób siÄ™ zachowujÄ…, jak siÄ™ ubierajÄ…, itp.
metody socjalizacji – proces, w którym organizacja pomaga nowym pracownikom dostosować siÄ™ do panujÄ…cej w niej kultury. Najważniejszy jest tu moment wstÄ™powania do organizacji i przeksztaÅ‚cenie okreÅ›lonej osoby w peÅ‚noprawnego pracownika. Nieustanna socjalizacja przyczynia siÄ™ do podtrzymania kultury.
M. Crozier uważa, że we współczesnych organizacjach nastÄ…pi szybki wzrost roli zarzÄ…dzania przez kulturÄ™ („PrzedsiÄ™biorstwo na podsÅ‚uchu. Jak uczyć siÄ™ zarzÄ…dzania postindustrialnego”). Należy zatem wypracować odpowiednie metody ksztaÅ‚towania kultury w organizacji. Kiedy trudno jest zarzÄ…dzać za pomocÄ… reguÅ‚ formalnych i nakazów, wtedy trzeba utrzymać minimum ograniczeÅ„ niezbÄ™dnych do skoordynowanego dziaÅ‚ania przez odwoÅ‚anie siÄ™ do kultury, która jest tworzona w spoÅ‚ecznoÅ›ci połączonej dążeniem do wspólnego celu (Harvard Business Review, May-June 2000). KsztaÅ‚towanie kultury organizacyjnej wiąże siÄ™ z wieloma aspektami zarzÄ…dzania, jak na przykÅ‚ad:
• zarzÄ…dzanie strategiczne (np. misja jako wyraz wartoÅ›ci)
• zarzÄ…dzanie jakoÅ›ciÄ… (np. TQM jako zmiana filozofii firmy)
• zarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi (np. nabór, motywowanie i rozwój personelu, jako odzwierciedlenie wartoÅ›ci organizacji)
• itp.
Nie zawsze możemy utożsamiać kształtowanie kultury z tymi elementami. Owo kształtowanie polega na modyfikacji, w sposób celowy, wartości, norm i wynikających z nich wzorów. W konsekwencji powinny powstawać nowe, spójne i efektywniejsze kultury organizacyjne.
Istotne jest pytanie, jak przyjęcie określonej definicji kultury wpływa na interpretację możliwości zmiany tejże kultury?

Zmiana kultury organizacyjnej
Czy w praktyce można zmienić kulturę organizacyjną firmy? Można powiedzieć, że we współczesnej gospodarce jesteśmy otoczeni przez zmiany. Firmy są zmuszane do modyfikowania sposobów funkcjonowania. Niestety, jak pisze Smith, aż osiem na dziesięć prób wprowadzenia zmian kończy się całkowitym bądź częściowym niepowodzeniem. Pole walki o zmiany w firmie, usiane jest ofiarami nieudanych prób.
Ze względu na to, że kultura organizacji składa się ze względnie stałych cech, dokonanie jej zmiany należy do procesów najtrudniejszych i najbardziej znaczących w zarządzaniu. Kultura taka rozwija się w ciągu wielu lat i jest zakorzeniona w głęboko odczuwalnych wartościach. Jej zmiany uznaje się często za ostateczną próbę uleczenia poważnych schorzeń organizacji.
Chociaż zmiana kultury organizacji jest trudna, nie jest jednak niemożliwa. Różnego rodzaju doradcy twierdzą, że kulturę należy nieustannie modyfikować. Do skuteczności takiej modyfikacji przyczyniają się pewne warunki. Z badań, które przeprowadzili J.P. Kotter i J.L. Heskett (Corporate Culture and Performance, Free Press Nowy Jork) wynika, że łatwiej zmienić kulturę, gdy występują wszystkie lub większość z następujących czynników:
1. Pojawienie się lub wywołanie poważnego kryzysu.
Szok, który podważa status quo stawia pod znakiem zapytania znaczenie dotychczasowej kultury. Zdarza się, że menadżerowie sami często wywołują taki kryzys, żeby spowodować zmianę kultury.
2. Zmiana kierownictwa.
Nowe naczelne kierownictwo może doprowadzić do skutecznej zmiany kultury, wprowadzając odmienny zbiór kluczowych wartości. Powinno to odnosić się do dyrektora naczelnego danej organizacji, ale może dotyczyć również wszystkich wyższych stanowisk kierowniczych. Powołanie dyrektora naczelnego z zewnątrz jest sygnałem dla pracowników, że nadchodzi zmiana.
3. Młoda i niewielka organizacja.
W nowych i małych przedsiębiorstwach istnieje większa szansa na przyjęcie się zmiany. Wynika to ze słabszego zakorzenienia kultury w stosunkowo młodych organizacjach i łatwości przekazywania nowych wartości w organizacjach niewielkich.
4. Słaba kultura.
Im mniej kultura jest rozpowszechniona i im mniejsza panuje wśród członków zgodność w sprawie jej wartości, tym łatwiej ją zmienić. Silne kultury są mniej podatne na zmiany.

Zmiana kultury jest procesem długotrwałym i zwykle ujawnia się w ciągu kilku lat. Nawet sprzyjające warunki nie spowodują natychmiastowych czy gwałtownych przesunięć. Jeśli okaże się, że dana kultura organizacyjna jest tylko w niewielkim stopniu podatna na zmiany lub nie poddaje się zmianom wcale, należy się do tego dostosować i nie forsować niczego ponadto.


--


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Zobacz takze:
Emisja głosu dla nauczycieli
Zakopane
Coraz trudniej o pracÄ™ w szkockiej budowlance
Jak analiza FMEA może przyczynić się w procesie wdrażan
Jak osiągnąć udany związek, udane małżeństwo?